c

Nowe oblicze stacji w Libiążu

Press release 08.06.2017 09:17 CET

Wygodny i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych peron oraz nowe tory zapewniające sprawną obsługę pociągów. Tak wygląda stacja w Libiążu po modernizacji. Wkrótce pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowej infrastruktury i połączenia na trasie z Trzebini do Zebrzydowic. Inwestycję wartą 34 mln zł zrealizowała Skanska na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

fot. Skanska

Lepsza obsługa podróżnych
Modernizacja stacji w Libiążu dobiegła końca. Nowe wiaty, ławki, oświetlenie, megafony i tablice informacyjne zapewnią wygodniejszą obsługę podróżnych. Wyższy peron i antypoślizgowa nawierzchnia ułatwią wsiadanie do pociągów. Odnowiona została także kładka nad torami i dojście do peronu. Obiekt został dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Prace na stacji objęły obiekty inżynieryjne, 9 km torów stacyjnych, 21 rozjazdów, 2 przejazdy kolejowo-drogowe, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem. Zastosowanie specjalnych podkładów i mat antywibracyjnych oraz montaż szyn bezstykowych ograniczą hałas przejeżdżających pociągów. Po odnowionych torach pociągi pasażerskie będą mogły jeździć prawie trzykrotnie szybciej niż obecnie - z prędkością 100 km/h, a towarowe 70 km/h.

Sprawny przewóz towarów
Zmodernizowana stacja Libiąż usprawni transport towarów. Łatwiejszy stanie się przewóz węgla z kopalni „Janina”. Wykonanie nowego połączenia bocznicy z torami głównymi sprawi, że pociągi jadące od strony Chrzanowa będą mogły wjeżdżać bezpośrednio na teren kopalni bez potrzeby przejeżdżania przez stację Libiąż.

Bezpieczne przejazdy
- W ramach prac przebudowaliśmy m.in. dwa przejazdy kolejowo-drogowe w Libiążu przy ulicy Kamiennej i ulicy Orzeszkowej. Oba zostały wyposażone w nowoczesne urządzenia sygnalizacyjne i rogatki, a nowa nawierzchnia i monitoring zapewnią sprawniejszy i bezpieczniejszy przejazd aut. – informuje Marek Niziołek, kierownik budowy Skanska.

Kolej na „kryniczankę”
Aktywność Skanska na rynku kolejowym nabiera tempa. - Zakończyliśmy remont stacji w Libiążu oraz budowę łącznicy w Suchej Beskidzkiej, gdzie pierwsze pociągi pojadą już 10 czerwca br. Na początku maja br. podpisaliśmy natomiast kolejny kontrakt kolejowy w Małopolsce - dotyczący remontu linii kolejowej nr 96 Tarnów-Muszyna – informuje Mirosław Matras, menadżer projektu Skanska. Skanska wykona zadanie na 19-kilometrowym odcinku Grybów-Kamionka Wielka, odnawiając m.in. 26 obiektów inżynieryjnych, 4 wiadukty, oraz budując nowe perony przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, na stacji Ptaszkowa i przystanku Mszalnica. Te zostaną wyposażone m.in. w system oznakowania dotykowego w postaci elementów ostrzegawczych od głównego wejścia na teren stacji przystanku do wszystkich peronów. Zadanie o wartości ponad 47 mln zł netto Skanska zrealizuje w 570 dni.
Dzięki modernizacji zwiększy się kolejowa dostępność atrakcyjnych turystycznie rejonów Beskidów. Inwestycja nie tylko poprawi jakość podróży i obsługę na peronach, ale także zwiększy poziom bezpieczeństwa na 22 przejazdach kolejowo-drogowych.

Skanska na kolei stawia na innowacje
- Nad inwestycjami kolejowymi Skanska pracują nie tylko polscy inżynierowie, ale też eksperci z Czech i Słowacji. Jesteśmy firmą z międzynarodowym doświadczeniem, co daje naszym klientom, takim jak PKP, szerszy dostęp do specjalistycznej wiedzy oraz rozwiązań dotąd niestosowanych w Polsce - mówi Przemysław Janiszewski, dyrektor regionu kolejowego w Skanska. Dzięki nowym technologiom na budowach mamy dużo szybszy obieg informacji, doskonałą dokumentację historii niemal każdego elementu budowlanego, a ponadto - jest dużo bezpieczniej. Dlatego czas skierować na nowe tory także budownictwo kolejowe. Tym bardziej, że w innych europejskich krajach jest to już faktem.

- Pod względem wykorzystania w budownictwie kolejowym nowoczesnych rozwiązań technologicznych, krajem o przewodniej roli w Grupie Skanska jest Wielka Brytania, gdzie od lat stosuje się elementy BIM, które wspierają m.in. wymianę informacji między klientem a wykonawcą. Ponadto, po pierwszych projektach pilotażowych w Polsce widzimy, że większość tych rozwiązań jest jak najbardziej do zastosowania na naszych projektach, co konsekwentnie będziemy realizować – mówi Marcin Sokołowski, menadżer odpowiedzialny za rozwój technologii BIM w Skanska S.A. (Centrum Badań i Innowacji Skanska).

Wdrożenie nowoczesnych technologii na polskim rynku kolejowym to duża szansa na usprawnienie realizacji Krajowego Programu Kolejowego (KPK). Innowacyjne rozwiązania pozwalają płynnie zaplanować harmonogram prac oraz identyfikować ryzyka, które mogą wystąpić na etapie budowy. Na projektach liniowych umożliwiają lepszą organizację placu budowy, skrócenie czasu realizacji, a także zmniejszenie ilości potencjalnych kolizji z inną infrastrukturą sieciową. Terminowa realizacja zadania przy zachowaniu najwyższej jakości oraz optymalny czas zamknięć torowych w świetle realizacji KPK.

Skanska chce aktywnie kreować rynek i inwestuje w innowacyjne technologie oraz kluczowy park maszynowy. – Rozszerzenie zasobów sprzętu stanowi realizację jednego z punktów strategii firmy i dążenia do wzmocnienia kompetencji kolejowo-tramwajowej. Działania te mają również służyć przygotowaniu Skanska na boom projektów kolejowych prognozowany na kolejne lata perspektywy unijnej 2016-2020 – podkreśla Przemysław Janiszewski.