c

Już ponad 3000 najmłodszych warszawiaków wie jak być bezpiecznymi w domu

Press release 08.11.2017 09:00 CET

Od 2 lat Skanska Residential Development Poland prowadzi niecodzienne spotkania w ramach kampanii społeczno-edukacyjnej „Bezpieczni w domu i mieszkaniu”. W tym czasie bajkowi bohaterowie przedstawienia - Pani Jadwiga Nieład-Niedbała, jej sąsiad - Pan Tomasz Miarka oraz niesforny kot Leon odwiedzili już ponad 3000 dzieci z warszawskich szkół. W tym roku kampania otrzymała nagrodę "Best CSR Campaign" w konkursie CIJ Awards 2017.

fot. Podsumowanie kampanii "Bezpieczni w domu i mieszkaniu"

Jak wynika z badań, średnio 76 000 dzieci w wieku poniżej 14 lat wymaga leczenia z powodu obrażeń doznanych we własnym domu, z czego aż 40% stanowią dzieci w wieku poniżej 5 lat.  Zaalarmowany tymi statystykami zespół Skanska Residential Development Poland, postanowił zaprojektować kampanię edukacyjną. Jej celem było pokazanie najmłodszym, że proste czynności, takie jak sprzątanie po sobie zabawek, wytarcie mokrej podłogi w łazience, czy niezbliżanie się do urządzeń elektrycznych bez asysty dorosłych, mogą zapobiegać późniejszym, nieprzyjemnym konsekwencjom i sprawić, że nasz dom będzie po prostu bezpieczniejszy.

- Jesteśmy firmą budującą nowoczesne osiedla w Warszawie. W codziennej pracy promujemy wartości Skanska. Społeczna odpowiedzialność biznesu jest dla nas bardzo ważna i nie kończy się na granicach bryły budynku. Troszczymy się o przestrzenie wokół inwestycji i staramy odpowiadać na potrzeby przyszłych oraz okolicznych mieszkańców. Bardzo ważne jest dla nas bezpieczeństwo nie tylko starszych, ale też najmłodszych lokatorów. Stąd pomysł na akcję społeczno-edukacyjną „Bezpieczni w domu i mieszkaniu” skierowaną do dzieci uczących się w szkołach zlokalizowanych nieopodal naszych inwestycji – mówi Anna Strożek, koordynator kampanii w Skanska Residential Development Poland. - Dzieciństwo jest najlepszym momentem na kształtowanie bezpiecznych i odpowiedzialnych postaw, a poprzez zabawę najłatwiej w praktyczny sposób utrwalać pozytywne wzorce zachowań - dodaje.

Kampania „Bezpieczni w domu i mieszkaniu” wpisuje się w jedną z najważniejszych wartości Skanska, czyli troskę o życie i komfort lokatorów. Deweloper promuje zielone, przyjazne środowisku rozwiązania oraz prowadzi działalność w sposób zgodny z naturą – to odpowiedzialność firmy wobec przyszłych pokoleń.

Ponad 3000 przeszkolonych dzieci
„Drogie dzieci, jesteśmy firmą budującą nowoczesne osiedla w Warszawie. Zależy nam, aby ludziom żyło się wygodnie, aby mieli ładne mieszkania, w otoczeniu przyrody oraz by mogli łatwo podróżować z pracy do domu. Dzięki naszej pracy powstają tez kolorowe i przyjazne miejsca, gdzie możecie się bawić, a dorośli odpoczywać. Bardzo ważne jest też dla nas Wasze bezpieczeństwo. Jesteście małymi lokatorami, dlatego chcemy, abyście czuli się bezpiecznie we własnych domach.”

Takimi słowami Skanska zaprasza najmłodszych do udziału w przedstawieniach „Bezpieczni w  domu i mieszkaniu”, aby Ci poznali kilka prostych wskazówek, które podnoszą świadomość nt. bezpieczeństwa w domu. Zna je już ponad 3 000 dzieci z 12 warszawskich szkół, w tym anglojęzycznych.

To już 2 lata
Akcję „Bezpieczni w domu i mieszkaniu” spółka prowadzi od 2016 roku. Przedstawienia są autorską formułą przygotowaną przez grupę aktorów ze Studio Yapa we współpracy z deweloperem. Już podczas pierwszych spektakli – wiosną 2016 r.,  dzieci mogły oglądać perypetie dwójki bajkowych bohaterów - Pani Jadwigi Nieład-Niedbały oraz jej sąsiada - Pana Tomasza Miarki. Pół roku później dołączyła do nich też trzecia postać – niesforny kot Leon.

- Pani Jadwiga to  starsza pani, której poprzez brak odpowiedniej wiedzy i lekkomyślne zachowania ciągle przydarzają się domowe wypadki. Jej perypetie staramy się przedstawiać w zabawny sposób, aby z łatwością utkwiły w pamięci najmłodszych. Tomasz Miarka to inżynier, elektryk i ratownik medyczny, a prywatnie sąsiad pani Jadwigi. To on przychodzi z ratunkiem niedbałej bohaterce ucząc ją, wraz z dziećmi, jak  zadbać o własne bezpieczeństwo w domu i mieszkaniu. Kot Leon to z kolei rozbrykany zwierzak, który potrafi nieźle nabroić. Na szczęście wtedy ład i porządek wprowadza zaradny Pan Tomasz - nasza złota rączka - komentuje Kasia Szybisty, aktorka ze Studio Yapa i bajkowa Babcia Jadzia.

W trakcie spektakli uczniowie dowiadują się m.in. czym jest zasada 5 testów, po co wietrzyć mieszkanie i inwestować w czujniki dymu, dlaczego warto sprzątać po sobie zabawki, jak wezwać pomoc korzystając z numerów alarmowych.

- Po każdym spotkaniu  rozmawiamy z pedagogami, pytamy o wrażenia, jesteśmy otwarci na rekomendacje specjalistów, w tak ważnych tematach jak bezpieczeństwo dzieci.  Dzięki synergii naszych działań kampania cały czas ewoluuje. Z czasem w spektaklu pojawiły się nowe tematy, o których warto mówić dzieciom – jak np. zachowanie drożnej i bezpiecznej podłogi tam, gdzie najczęściej się przemieszczamy czyli sprzątanie rozrzuconych po mieszkaniu zabawek, wycieranie mokrej podłogi, nieprzelewanie np. materiałów plastycznych z oryginalnych opakowań do innych, szczególnie spożywczych lub niewpuszczanie obcych osób do domu – mówi Anna Strożek.

Jesienią 2016 r. kampania doczekała się również swojej strony www, pełnej oprawy graficznej z trójką bohaterów w roli głównej, a także na bieżąco aktualizowanej mapki ze szkołami odwiedzonymi przez bajkowych bohaterów.

W tym roku, po raz pierwszy aktorzy zagrali również dla anglojęzycznych widzów z różnych zakątków świata, w jednej z międzynarodowych warszawskich szkół.

Materiały edukacyjne i działania online
Specjalnie dla celów kampanii Skanska stworzyła dedykowane materiały edukacyjne dla dzieci-  odblaski, apteczki oraz magnesy z numerami alarmowymi na lodówkę.  Wiosną tego roku do rąk najmłodszych trafiły też nowe narzędzie edukacyjne – kolorowanki. Zawierają one najważniejsze przekazy, jakie dzieci powinny zapamiętać ze spektakli „Bezpieczni w domu i mieszkaniu”, a przy tym stanowią doskonałą okazję do zabawy. Wszystkie książeczki, dostępne w wersji polsko i anglojęzycznej, zostały starannie zaprojektowane i sprawdzone pod względem merytorycznym z pedagogami i specjalistami w zakresie domowego BHP.

Nie tylko spektakle
Tegoroczną jesienną edycję kampanii zainaugurował spektakl na warszawskiej Woli dla dzieci ze Szkół Podstawowych nr 234 im. Juliana Tuwima przy ul. Esperanto 5 oraz nr 166 im. Żwirki i Wigury przy ul. Żytniej 40. W tym dniu ponad 40 wolontariuszy Skanska Residential Development Poland zmieniło rzeczywistość otaczającą pobliski skwer przy ul. Mireckiego. Uczestnicy akcji zbudowali drewniane ławki dla seniorów oraz stolik do gry w szachy - pretekst do towarzystkich spotkań i rozmów z sąsiadami. Wolontariusze zasadzili też ponad 400 roślin, a z myślą o najmłodszych - namalowali na asfalcie popularne i lubiane przez dzieci gry, jak chińczyk i klasy. Żadna z wykonanych prac nie była przypadkowa - poprzedziły je długie rozmowy z mieszkańcami, którzy wyrazili swoje potrzeby i zainspirowali zaangażowanych w akcję do działania.

Co o kampanii mówią sami zaiteresowani?
- To wspaniały spektakl edukacyjny, który na naszych uczniach i nauczycielach zrobił ogromne wrażenie. Akcja była bardzo przydatna i warto takie kampanie przeprowadzać w szkołach. Tematy ważne - dotyczące bezpieczeństwa dzieci w domu i pobliżu budowy przedstawione zostały w taki sposób, że mali uczniowie oglądając perypetie bohaterów, przeżywali wspólnie z nimi trudne sytuacje -  doradzali im, a interaktywny charakter spektaklu sprawił, że wiedza jaką bohaterowie wydarzenia chcieli przekazać zostanie na długo w pamięci uczniów. Dostaliśmy również materiały edukacyjne i wspaniały dyplom, który będzie zdobił ściany naszej nowej szkoły  - powiedziała Nina Cyrek, pedagog w SP nr 100 im. płk. Francesco Nullo.

- Wszystkie treści zawarte w przedstawieniu "Bezpieczni w domu i mieszkaniu" przeplatają się z materiałem nauczania. Aktorzy w ciekawy sposób przedstawili i przypomnieli dzieciom wszystkie najważniejsze rzeczy, o których warto pamiętać – komentuje Beata Wojtyra - pedagog w SP 175 im. Heleny Marusarzówny.

Tego typu akcje są bardzo potrzebne, ponieważ rozsiewają dobro wśród mieszkańców – podsumowała jedna z obserwatorek. - Jakie piękne rośliny! Widzę, że powstają również ławki. Bardzo się cieszę, ponieważ starsi ludzie, którzy tutaj przychodzą, narzekają na ich brak – dodała druga.

- Zorganizowane przez Skanska warsztaty edukacyjne na terenie naszej szkoły to bardzo ważne przedsięwzięcie. Bogaty program edukacyjny był wspaniale przygotowany, właściwie dostosowany do wieku uczniów i przekazu. Warsztaty pomogły uczniom w opanowaniu niektórych czynności związanych z pierwszą pomocą. Uwieńczeniem działań było profesjonalne przedstawienie – komentuje Renata Oszkiewicz, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 166.

Plany na przyszłość
Rozwój kampanii, aktywność i zadowolenie najmłodszych oraz zaangażowanie odwiedzanych placówek są dowodem na to, że akcje społeczno-edukacyjne takie jak „Bezpieczni w domu i mieszkaniu” są potrzebne. To dlatego Skanska nie zamierza poprzestać na dotychczasowych działaniach. Być może w przyszłości usłyszymy hymn kampanii lub spektakle w formie słuchowiska dla dzieci.

Kampanię wspieramy na naszym fanpage’u Miasto Zrównoważonych Stylów, poprzez publikowanie fotorelacji ze spektakli oraz udostępnianie materiałów edukacyjnych z cennymi poradami bajkowych bohaterów. Zachęcamy tym samym rodziców do dzielenia się tą wiedzą ze swoimi pociechami, a także przesyłania swoich pomysłów na bezpieczny dom. Najmłodsi często nie zdają sobie sprawy z podstawowych zasad, których przestrzeganie pozwala uniknąć wielu wypadków w domu. Cała odpowiedzialność w naszych rękach.