Skanska w Polsce
c

Przychodzi klient do dewelopera

Press release 24.06.2019 16:00 CET

W I kw. 2019 roku warszawscy deweloperzy sprzedali 6 500 mieszkań [1]. Czy nowe nieruchomości częściej trafiały w ręce nabywców inwestycyjnych, a może stały się celem klientów prywatnych? Analizujemy główne typy nabywców lokali mieszkaniowych na osiedlach Skanska w Warszawie. Lokalni migranci, eko-świadomi, rodziny z dziećmi i inwestorzy – do której grupy się zaliczasz?

Fot. Skanska

Rynek mieszkaniowy ma się dobrze, a popyt wciąż góruje nad podażą. W Warszawie liczba wszystkich gotowych mieszkań, które nie znalazły właścicieli, spadła w porównaniu z poprzednim kwartałem o 4%. Kto zamieszkał w pozostałych? Przedstawiamy cztery typy klientów, którzy najczęściej pojawiali się w biurach sprzedaży spółki mieszkaniowej Skanska w Warszawie.

Lokalni patrioci

Warszawa jest najbardziej zaludnionym miastem w Polsce. W ciągu ostatnich 10 lat na przyjazd do stolicy zdecydowało się około 300 000 osób [2]. Warszawa rośnie także pod względem liczby dostarczanych na rynek mieszkań. Według danych za maj 2019 roku, oferty czekają na kupców średnio przez 163 dni, czyli pięć miesięcy. 

– Baza mieszkaniowa jest pokaźna. Dużą grupę nabywców stanowią osoby dotychczas mieszkające w starym budownictwie. To lokalni patrioci, którzy nie chcą wyprowadzać się z danej dzielnicy, mają w pobliżu ulubione miejsca i przyjaciół, często także własny biznes. Decydują się na zmianę mieszkania na nowe, ponieważ doceniają nowoczesne rozwiązania i idące za nimi zalety użytkowania. To bardzo świadoma grupa klientów wybierająca najczęściej kilkupokojowe lokale – wyjaśnia Aleksandra Goller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w spółce mieszkaniowej Skanska.

Eko-świadomi
– Modne wnętrza w stylu eko to za mało. Coraz większe grono kupujących mieszkania chce, aby zielone były całe osiedla. Klienci pytają zarówno o certyfikację środowiskową, np. BREEAM, jak i konkretne rozwiązania smart, pomagające oszczędniej gospodarować m.in. energią grzewczą i elektryczną. Oczywiście świadomość konsumentów środkowoeuropejskich zwiększa się stopniowo i z naszych obserwacji wynika, że za 10-15 lat mieszkania niespełniające najlepszych zielonych praktyk będą poza zainteresowaniem nabywców – tłumaczy Aleksandra Goller.

Dziś wysoki standard mieszkania kojarzy się kupującym nie tylko z lokalizacją i metrażem, ale również jakością wykończenia, w tym rodzajem użytych materiałów i ekologicznymi rozwiązaniami, a nieruchomość, którą wybierają, odzwierciedla ich styl życia i stosunek do środowiska.

Rodziny z dziećmi

– Najczęstszym celem rodzin z dziećmi lub par planujących potomstwo są mieszkania 60-70 mkw. Taki metraż zapewnia wygodę użytkowania i pozwala wygospodarować prywatną przestrzeń dla każdego z domowników. Zainteresowaniem tej grupy cieszą się także większe mieszkania – informuje Aleksandra Goller.

Bycie rodzicem wymaga rozbudowanych zdolności logistycznych. By ułatwić sobie poruszanie po Warszawie, osoby poszukujące mieszkań często pytają o udogodnienia dla dzieci i infrastrukturę usługowo-handlową w pobliżu.

– Sąsiedztwo inwestycji ma strategiczne znaczenie. W rankingu warszawskich dzielnic Żoliborz znalazł się w pierwszej piątce najatrakcyjniejszych lokalizacji dla rodzin z dziećmi pod względem warunków życia [3]. Dzielnica ta jest popularna szczególnie wśród rodziców w wieku 30-35 lat. Przyciąga bogatą infrastrukturą szkół, przedszkoli i sklepów, bliskością terenów rekreacyjnych i rozbudowaną siecią ścieżek rowerowych. To właśnie na pograniczu Żoliborza i Bielan realizujemy obecnie trzeci etap Osiedla Mickiewicza – dodaje Aleksandra Goller.

Inwestorzy

Kupno mieszkania na wynajem to najpopularniejsza forma pomnażania kapitału i jednocześnie jeden z najcenniejszych składników majątku Polaków.

– Inwestorzy wciąż chętnie sięgają po nieruchomości z uwagi na możliwość wyższego zysku niż np. lokaty bankowe. Najczęściej wybierają kawalerki lub lokale dwupokojowe. W dużej mierze to osoby, dla których decydujące są: lokalizacja i dostęp do komunikacji miejskiej. Przez pryzmat tych czynników oceniają potencjalny zysk. W tej grupie klientów zauważamy także większe zainteresowanie wykończeniem mieszkania „pod klucz” – wyjaśnia Aleksandra Goller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w spółce mieszkaniowej Skanska.

Statystyki wskazują, że mieszkanie pozwala zarobić średnio dziesięć razy więcej niż lokata [4]. W sytuacji, gdy oprocentowanie w bankach jest bardzo niskie, rentowność najmu przekłada się na pewny zysk gotówkowy.

 

[1] na podstawie danych JLL I REAS

[2] dane Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy

[3] ranking GUS

[4] dane szacunkowe Open Finance

Pobierz

Kontakty

Skontaktuj się z: Anna Strożek, Koordynator ds. Komunikacji