Skanska zakończyła budowę mostu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 431 w Rogalinku pod Poznaniem. Nową przeprawą przez rzekę Wartę jeżdżą już kierowcy i rowerzyści. Wartość inwestycji to 63,2 mln PLN brutto.
To jeszcze nie koniec prac, ponieważ do wykonania pozostało dokończenie obu skrzyżowań oraz rozbiórka starego obiektu. Przełożenie ruchu po nowym moście było już możliwe po wcześniejszym uzyskaniu administracyjnej decyzji Pozwolenia na użytkowanie. Nowy most powstał na zlecenie Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich z siedzibą w Poznaniu.
Prace w siłach własnych Skanska
Obiekt, który wybudowaliśmy w Rogalinku to pięcioprzęsłowa przeprawa o najwyższej klasie nośności „A” (obciążenia taborem samochodowym 50 ton i pojazdem STANAG 150). Most nad rzeką Wartą ma długość 315 m i zlokalizowany jest w otulinie Wielkopolskiego Parku Narodowego oraz w obszarze Natura 2000.
Część obiektu nad terenem zalewowym to konstrukcja o przekroju belkowym sprężonym. Konstrukcja przęsła nurtowego o długości 100 mb oraz dwóch przęseł sąsiednich po 50 m została zaprojektowana o przekroju skrzynkowym sprężonym, a wykonana w technologii betonowania nawisowego. Przez most wraz z dojazdami poprowadzi jezdnia o szerokości 7 m i długości blisko 800 m wraz ze ścieżką pieszo-rowerową po obu stronach.
Wykonanie konstrukcji przęsła nurtowego mostu za pomocą technologii nawisowej polegało na zastosowaniu 4 kompletów systemowych trawelerów (potocznie wózków) o wadze każdego 70 ton w ramach wykorzystania dwóch wahadeł. W pierwszym etapie procesu technologicznego wykonaliśmy dwie podpory tymczasowe oraz dwa segmenty startowe. Następnie proces prowadzenia prac polegał na wykonaniu 40 sekcji o długości każdego z segmentów 4,8m (po 20 segmentów dla każdego z wahadeł). Każdy z segmentów po wykonaniu zasadniczych prac podlegał sprężeniu, a następnie w procesie technologicznym następował przejazd wózków za pomocą urządzeń hydraulicznych w ramach wyposażenia systemowych trawelerów. Ostatnim etapem prac po wykonaniu wszystkich segmentów konstrukcji nośnej, w tym również segmentu scalającego oba wahadła (potocznie zwornik) było sprężenie całej konstrukcji nośnej na długości 200 m. Całościowy proces technologiczny trwał od maja 2021 do marca 2022.
- W Polsce buduje się zaledwie 2-3 obiekty rocznie w tej technologii, a w Skanska mamy doświadczenie oraz posiadamy kwalifikacje i kompetencje w tym zakresie. Most w Rogalinku wykonaliśmy siłami własnymi – podkreśla Remigiusz Grodzicki, Starszy Menadżer Projektu.
Nowy most o lepszych parametrach użytkowych i walorach estetycznych zwiększa komfort jazdy i znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu, kierowców, rowerzystów (na starym moście nie było ścieżki rowerowej) oraz pieszych, a także pozwala sprawniej przemieszczać się w ramach aglomeracji poznańskiej.