Skanska w Polsce
c

Wmurowano kamień węgielny pod budowę wieży kontroli lotów na poznańskim lotnisku Ławica

Press release 02.12.2013 16:00 CET

Już za rok nad portem lotniczym Poznań-Ławica górować będzie niemal 34-metrowa nowoczesna wieża kontroli ruchu lotniczego wraz
z ośrodkiem radiokomunikacyjnym. Inwestycję o wartości ponad 22 mln zł netto na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej realizuje firma Skanska. Dzisiaj wmurowano kamień węgielny pod tę realizację.

C:\Users\FronM\Documents\OBO Poznań\Wieża kontroli ruchu_Ławica\wmurowanie kamienia węgilenego\TWR EPPO

- Budowa nowej wieży ma na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu lotniczego poprzez zapewnienie odpowiednich warunków pracy służb kontroli ruchu lotniczego – mówi Krzysztof Kapis, Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Ponadto, inwestycja wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu lotniczego. Za sprawą ośrodka radiokomunikacyjnego utrzymanie kontaktu pomiędzy kontrolą naziemną i samolotami będzie przebiegało bezawaryjne. Po oddaniu do użytku wieży kontroli ruchu lotniczego – symbolu portu, poznańska Ławica stanie się w pełni nowoczesnym europejskim lotniskiem.

Postęp prac
W ramach inwestycji realizowane są dwa obiekty: budynek główny, którego najwyższą częścią będzie wieża oraz budynek techniczny. Do tej pory wykonane zostały roboty ziemne - wykopy, fundamenty, a także żelbetowo - murowana konstrukcja ścian budynku technicznego, żelbetowe ściany piwnic i stropy nad piwnicami oraz znaczna część żelbetowych ścian parteru w budynku głównym. Dobiega końca wykonanie rezerwowego przyłącza energetycznego, które prowadzone jest z terenu portu lotniczego. Jednocześnie kontynuowana jest realizacja instalacji podposadzkowych wod.-kan. i elektrycznych w zakresie instalacji odgromowyc. - Do końca roku planujemy wykonać konstrukcję żelbetową do poziomu pierwszego piętra w budynku głównym, a w budynku technicznym zakończyć konstrukcję obiektu – mówi Jerzy Tykociński, Menadżer Projektu, Skanska. - Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Przed nami okres zimowy, który może przysporzyć trudności, jednakże jesteśmy przygotowani na różne okoliczności i dołożymy wszelkich starań, by planowany tok prac nie został naruszony. Realizację inwestycji zakończymy za rok – w grudniu 2014 r.

Wyzwania
Obiekt został zaprojektowany w konstrukcji żelbetowej, monolitycznej. - Dużym wyzwaniem, które jeszcze przed nami, będzie wykonanie 34-metrowej wieży – mówi Zbyszko Kapłon, Dyrektor Zespołu Projektów, Skanska. - Jej konstrukcja zawiera wiele elementów łukowych, okrągłych, eliptycznych i pochyłych, co przy technologii monolitycznego wykonywania konstrukcji żelbetowych będzie wymagało zastosowania specjalistycznego deskowania, tzn. o przekroju łukowym. Z pewnością będzie to wyzwanie dla brygad ciesielskich i zbrojarskich. Żelbetowy trzon posłuży do montażu elementów elewacyjnych. Powstanie obudowa z płyt Alucobond, o powierzchni ok. 2,5 tys. m kw. Do budowy wieży zostanie wykorzystany żuraw o wysokość 51 m i udźwigu od 3 do 8 ton.
W ramach zadania Skanska wykona ok. 2,5 tys. m sześc. konstrukcji żelbetowej, zużytych zostanie ok. 270 ton stali zbrojeniowej.

Bez zakłóceń pracy lotniska
Z uwagi na charakter i lokalizację inwestycji realizacja podlega szeregowi wymagań obowiązujących na terenie Portu Lotniczego. Roboty są prowadzone w taki sposób, by nie zakłócać funkcjonowania lotniska.

Kontrola z 34 metrów
W ramach inwestycji wybudowana zostanie niemal 34-metrowa, siedmiokondygnacyjna wieża kontroli ruchu lotniczego o specyficznym kształcie. Podstawę wieży stanowić będzie żelbetowy, trzykondygnacyjny budynek techniczno-administracyjny z częścią podziemną. Wyróżniającym się elementem konstrukcji wieży będzie żelbetowy trzon. Znajdzie się w nim winda oraz szachty instalacyjne, a także sala operacyjna - centralne miejsce sprawowania kontroli nad ruchem powietrznym. Ta część będzie również spełniać funkcję socjalno – wypoczynkową. Na szczycie wieży powstanie taras. Całość została zaprojektowana w formie nachodzących na siebie stożków. Obiekt zostanie wyposażony w nowoczesny system zapewniający sprawne i bezawaryjne funkcjonowanie nadzoru lotów.

Inwestycja przewiduje również realizację budynku technicznego, ogrodzenia terenu, masztów flagowych, oświetlenia, instalacji telekomunikacyjnych oraz dróg wewnętrznych i parkingów o powierzchni 2,8 tys. m kw.
Łączna powierzchnia użytkowa wszystkich obiektów wyniesie niemal 2,5 tys. m kw., a kubatura: części naziemnej ponad 12,5 tys. m sześc., części podziemnej - 1,2 tys. m sześc.

Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach programu "Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym". Autorem projektu jest warszawska firma inżynierska PROCHEM.