
Początki powstania Kanału Raduni sięgają czasów średniowiecza, a jego ówczesne przeznaczenie miało przede wszystkim charakter obronny i gospodarczy. Dziś kanał stanowi zabytkowy obiekt hydrotechniczny wpisany do rejestru zabytków. Jego całkowita trasa liczy 13,5 km i nosi nazwę Kanał Nowa Radunia. Obecnie obiekt na całej długości od Pruszcza Gdańskiego do Biskupiej Górki w Gdańsku pełni funkcję zbiornika retencyjnego dla wód spływających z terenów jego zlewni.
Poprawa bezpieczeństwa przeciwpowodziowego
Celem realizacji projektu przebudowy Kanału Raduni jest przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, zabezpieczenie egzystencji i majątku mieszkańców, a także poprawa prowadzenia działalności gospodarczej. Realizacja przebudowy obiektu została podzielona na dwa etapy. Skanska odpowiada za wykonanie prac w ramach drugiego etapu, który obejmie realizację robót modernizacyjnych na odcinku od mostu w ciągu ul. Raciborskiego do kładki dla pieszych w ul. Wojska Polskiego. Po zakończeniu inwestycji zmodernizowany zostanie ponad 1,2 - kilometrowy odcinek kanału. Przebudowa zabytkowego obiektu polega na wykonaniu szeregu prac modernizacyjnych. Ich pierwszy etap obejmuje demontaż istniejących umocnień i późniejsze ponowne umocnienie brzegów kanału. - Wykonane zostaną umocnienia żelbetowe na ściance szczelnej o łącznej długości 2146 metrów. Wykończenie od strony kanału stanowić będzie okładzina kamienna z kostek 11x11cm o łącznej powierzchni 3800m2 – mówi Andrzej Zmuda, Kierownik Robót, Skanska.
- W ramach projektu przeprowadzimy także remont przyczółków istniejących mostków i kładek dla pieszych w liczbie 3 mostów i 5 kładek – dodaje Andrzej Zmuda. Inwestycja obejmuje wykonanie schodów z kostki brukowej na skarpie kanału oraz krawężników kamiennych. Przy zastosowaniu materaców siatkowo-kamiennych o grubości 0,3 m umocnione zostanie dno kanału tuż przy wylotach większych kolektorów deszczowych. Ponadto Skanska odpowiada za przebudowę kabla teletechnicznego, montaż urządzeń podczyszczających oraz szereg mniejszych prac budowlanych.
Skanska w woj. pomorskim
Obecnie firma na terenie woj. pomorskiego prowadzi ponad 20 projektów zarówno z zakresu budownictwa inżynieryjnego jak i kubaturowego. Spółka do niedawna obecna na tym terenie poprzez Oddział Budownictwa Inżynieryjnego rozszerzyła swoją działalność otwierając w tym roku drugi oddział w Gdańsku – Oddział Budownictwa Ogólnego. Do jednych z większych aktualnie wykonywanych projektów Skanska w Pomorskiem zaliczają się m.in. budowa Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie, rewitalizacja dzielnicy Dolnego Miasta w Gdańsku czy realizacja infrastruktury towarzyszącej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku.