Stopień wodny Chróścice zostanie przystosowany do III klasy drogi wodnej, co oznacza, że będą mogły z niego korzystać jednostki pływające o maksymalnej wadze do 1000 ton.
W ramach inwestycji w miejsce ponad stuletniego jazu iglicowego wykonamy nowoczesną konstrukcję trzyprzęsłowego jazu klapowego, który wyposażymy w nowoczesną sterownię. Nowy jaz będzie spełniać najwyższe wymogi ochrony środowiska: dla swobodnego przemieszczania się ryb wybudujemy przepławkę szczelinową, stworzymy oczka wodne, nasadzimy krzewy i drzewa, dzięki którym powstaną tu doskonałe warunki siedliskowe dla wielu gatunków zwierząt. To pierwsza budowa w Polsce , kiedy nowy jaz zostanie zrealizowany 50 m powyżej istniejącego obiektu, w jego bezpośrednim sąsiedztwie.
Inwestycja zakłada również remont i modernizację śluzy żeglugowej i awanportów. Dla zwiększenia atrakcyjności terenów przybrzeżnych wybudujemy ogólnodostępną, stalową, pieszo-rowerową kładkę. Dodatkowo na obu brzegach wykonamy przystanie, nabrzeża przeładunkowe oraz drogi dojazdowe z placami manewrowymi.
- Wszystkie prace toczą się zgodnie z założeniami – mówi Bronisław Kapusta, Kierownik Budowy Skanska. – Jesteśmy na etapie wykonywania płyty dennej pierwszego przęsła nowego jazu, wykonujemy również roboty związane z budową nabrzeża i umacniamy brzegi Odry. Za nami prace związane z zabijaniem grodzic stalowych o długościach od 10 do 16 m, z których wykonane są ściany nabrzeży oraz grodzic dla budowy pierwszego z trzech przęseł jazu.
Długie na kilkanaście metrów grodzice stalowe zabijane były z wody w okresie zimowym, co stanowiło dodatkowe utrudnienie ze względu na zmienność stanu wód (od niskich, uniemożliwiających pływanie z powodu niemal braku wody, do stanów wysokich, uniemożliwiających pływanie z powodu zbyt dużego uciągu nurtu rzeki). Wyzwaniem były także zmienne warunki atmosferyczne.
W najbliższym czasie będziemy realizować prace związane z betonowaniem płyty dennej, przyczółka i filara pierwszego przęsła nowego jazu. Będą także kontynuowane roboty związane ze wzmocnieniem brzegów oraz budową nowego nabrzeża. Następnie wykonamy pozostałe dwa przęsła nowego jazu, zbudujemy kładkę komunikacyjną, a także wyremontujemy obie śluzy na stopniu w Chrościcach. Kontrakt zakłada też remont oraz wykonanie budynków dla personelu obsługującego stopień wodny.
Prace na stopniu wodnym w Chróścicach zrealizujemy w ciągu 42 miesięcy. Ich zakończenie przewidziane jest na czerwiec 2014 roku. Wartość wynosi blisko 70 mln brutto. Menadżer Projektu to Bogdan Wójcik, a Kierownik Budowy Bronisław Kapusta.
Inwestycję realizujemy na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu „Poprawa stanu śródlądowych dróg wodnych”
Chróściccy koszykarze
Chróścice to mała miejscowość w województwie opolskim licząca ok. 3 tys. mieszkańców. Pierwsze ślady osadnictwa pochodzą z II-IV wieku n.e., o czym świadczą liczne wykopaliska. Od XIII wieku biegł przez Chróścice popularny szlak komunikacyjny, tzw. szlak wołowy, którym przepędzano stada bydła z Górnego Śląska, a nawet z Podola na jarmarki do Brzegu czy Wrocławia. Ludność Chróścic była jednym z największych eksporterów drewna opałowego i budulcowego, które spławiano Odrą razem z woskiem, miodem, wapnem, cegłami i smołą. Od połowy XIX wieku Chrościce zaczęły być znane z wyrobów wikliniarskich. Były także jednym z czterech nadodrzańskich ośrodków, w których wykonywano wyroby z czerwonej wierzby rosnącej nad rzeką. Koszyki i inne wyroby z wikliny wykonywały głównie kobiety i dzieci. Nie był to początkowo zawód przynoszący korzyści materialne, na szersza skalę produkcja rozwinęła się dopiero po 1945 roku. Swoje wyroby chróściccy koszykarze sprzedawali na targach, m.in. w Opolu, ale jeździli również na targi do Niemiec. Na początku XX wieku koszyki z Chróścic były znane już na sporych terenach Niemiec.
Śluzy i stopnie wodne
Od lat realizujemy prace z zakresu budowy śluz, kanałów, jazów i stopni wodnych. Najwięcej naszych projektów związanych jest z Wisłą. Do tej pory wybudowaliśmy stopnie wodne Dwory, Smolice i Dąbie, zrealizowaliśmy też kanał Łączany – Skawina. Jednym z naszych najciekawszych projektów z tego zakresu budownictwa był remont zabytkowej XIX-wiecznej śluzy w Kędzierzynie-Koźlu na Starej Odrze. Prace miały na celu zachowanie tego interesującego zabytku polskiej hydrotechniki o konstrukcji kamienno – drewniano – ceglano – betonowej.
Na Opolszczyźnie
Przeprowadziliśmy modernizację obwałowań i linii brzegowej Odry w ramach projektu zabezpieczenia przeciwpowodziowego Kędzierzyna-Koźla. Realizacja kozielskiego hydrowęzła Odry była jednym z najważniejszych elementów programu Odra 2006, którego celem było usunięcie szkód po powodzi z 1997 r. i zapobieżenie podobnym kataklizmom w przyszłości. Wykonaliśmy także zabezpieczenie przeciwpowodziowe Młynówki w Opolu. Zrealizowana przez nas inwestycja zapewniła kompleksową ochronę Opola przed powodzią. W 2011 roku zakończyliśmy budowę zbiornika retencyjnego Kluczbork na rzece Stobrawie.
Obecnie na terenie województwa opolskiego prowadzimy kilka projektów z zakresu budownictwa hydroinżynieryjnego. Są to: remont kamiennej części zapory suchego zbiornika Jarnołtówek, budowa kanalizacji sanitarnej w gminie Prószków, także kompleksowa poprawa ochrony przeciwpowodziowej Lewina Brzeskiego.