Skanska w Polsce
c

Dziś w Gdańsku podpisano umowę na rewitalizację Dolnego Miasta

Press release 13.02.2014 14:40 CET

Po wielu latach, bogata w niepowtarzalne kamienice i fortyfikacje bastionowe dzielnica Gdańska, doczekała się rewitalizacji. Dolne Miasto, którego początki sięgają XVII wieku, wkrótce zyska nowe oblicze. Uroczystego podpisania umowy na realizację projektu rewitalizacji Dolnego Miasta dokonali dziś Paweł Adamowicz, Prezydent Miasta Gdańska, Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz Paweł Piński, Dyrektor Zespołu Projektów, Skanska.

C:\Users\WilinskaP\Documents\Projekty\POMORSKIE\Dolne Miasto_Gdańsk\m3D_036Drafts04_0003a

Wartość projektu, którego generalnym wykonawcą jest Skanska, wyniesie 19,8 mln zł netto. Prace rozpoczną się jeszcze w tym miesiącu i potrwają do końca czerwca 2015 roku.

- Dolne Miasto dzięki rewitalizacji ma szansę stać się kolejną gdańską dzielnicą, w której warto będzie zamieszkać. Odzyska dawny blask, jak zrewitalizowana wcześniej Letnica - podkreśla prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz. - Mam nadzieję, że mieszkańcy Dolnego Miasta - jak Letniczanie, w 2015 roku będą dumni, że mieszkają właśnie w tym, a nie innym miejscu.

Jeszcze w tym miesiącu rozpoczną się przygotowania do prac rewitalizacyjnych.
- W ramach projektu jako generalny wykonawca odpowiadamy przede wszystkim za przebudowę dróg i infrastruktury podziemnej, zagospodarowanie terenu oraz przebudowę elementów budynków mieszkalnych – mówi Anna Bystry, Menadżer Projektu, Skanska. Zakres prac obejmuje przebudowę dróg wraz z infrastrukturą podziemną w ulicach: Łąkowej, Wróbla, Dolnej, Śluzy, Kieturakisa, Kurzej oraz na fragmentach ulicy Radnej i Toruńskiej. Skanska odpowiada również za przebudowę zjazdów ze wspomnianych odcinków dróg do ulic przyległych wraz z przebudową niektórych zjazdów na posesje.

Zakres prac
- Realizacja inwestycji została podzielona na kilka etapów. Pierwszy z nich przewiduje prace przygotowawcze. Następnie wykonamy rozbiórkę istniejącej nawierzchni dróg w ulicach Śluzy i Dolnej, po czym przystąpimy do wykonania nawierzchni z kostki kamiennej oraz ułożenia chodników z płyt betonowych – mówi Łukasz Kaźmierczak, Kierownik Robót Drogowych, Skanska. W tym czasie prowadzone będą jednocześnie prace związane z przebudową i budową kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej, gazowej oraz kanalizacji sanitarnej. - Warto, zaznaczyć, iż przebudowa kanalizacji deszczowej oraz zastosowanie układów pompowych i podczyszczających spowoduje, że nawierzchnie remontowanych dróg Dolnego Miasta będą dobrze odwodnione, a stan wody w rzece Motława nie będzie już miał wpływu na podtopienia kanałów – wyjaśnia Karol Kaźmierczak, Kierownik Robót Sanitarnych, Skanska. Dalsze etapy budowy sukcesywnie obejmować będą kolejne odcinki dróg wraz z wykonaniem ciągów pieszo-rowerowych. W tym czasie oprócz przebudowy infrastruktury przestrzeni publicznej nastąpi likwidacja istniejącego torowiska tramwajowego w jezdni południowej ulicy Łąkowej i Wróbla. Przebudowane natomiast zostanie torowisko tramwajowe zlokalizowane w jezdni północnej ul. Łąkowej i Wróbla. - Po zakończeniu przez nas prac gdańska dzielnica wzbogaci się m.in. o 1,5 km wyremontowanych dróg, ponad 700 metrów nowych ciągów pieszo-jezdno-rowerowych, liczną zieleń oraz małą architekturę – dodaje Anna Bystry.

Przebudowane kamienice i więcej zieleni
Istotną część zadania stanowią prace związane z przebudową elementów budynków mieszkalnych. -W sumie wyremontujemy 31 obiektów w zakresie założenia izolacji przeciwwilgociowych i termicznych na mury fundamentów, do wysokości cokołów – mówi Anna Bystry. Przebudowa obejmie również przyłącza i elementy wejść do budynków. Przestrzeń publiczna zyska także nowe zielone oblicze. W ramach projektu powstanie aleja jarzębów szwedzkich biegnąca środkiem ul. Łąkowej i Wróblej, w którą wkomponowana zostanie mała architektura. Na ulicach pojawią się krzewy i drzewa – lipy drobnolistne oraz klony. Chodniki będą zdobić trawniki, pojawią się nowe ławki oraz stojaki na rowery. Rowerzyści będą mogli poruszać się nowymi ścieżkami, piesi spacerować zielonymi alejkami, a kierowcy korzystać z nowych miejsc parkingowych.