Zaledwie kilka minut zajmuje teraz przejazd nową drogą z Siechnic do Łanów, który wcześniej trwał nawet godzinę. Oddany dzisiaj do ruchu prawie 8-kilometrowy odcinek to ważny fragment powstającej trasy Bielany-Łany-Długołęka. Docelowo obwodnica połączy autostradę A-4 z drogą na Warszawę S-8. Najtrudniejszy, ponad 5,5-kilometrowy fragment tej trasy, biegnący przez niedostępne do tej pory tereny zalewowe, wykonała Skanska.

Uroczyście otwarty 15 lutego br. odcinek drogi ma szczególne znaczenie ze względu na most przez rzekę Odrę i Oławę. Jest to najważniejszy element obwodnicy z punktu widzenia kierowców. Dzięki niemu zmotoryzowani nie będą musieli jechać przez most Grunwaldzki we Wrocławiu lub dojeżdżać przez oddaloną o prawie 30 km przeprawę w Oławie.
Najtrudniejszy fragment
Wykonaliśmy najtrudniejszy inżynieryjnie i technicznie fragment obwodnicy.
- Było to bardzo duże wyzwanie budowlane – mówi Jacek Pysz, Dyrektor Zespołu Projektów, Skanska. – Zrealizowana przez nas trasa przebiegała w całości nad wodą, terenami zalewowymi, polderami i rozlewiskami Oławy i Odry. Zbudowaliśmy 3 mosty o długości od 102 do 268 m. Powstały też 2 estakady nad terenami zalewowymi, z których jedna ma 532 m, a druga 612 m długości. Prace rozpoczęliśmy na ul. Stawowej w Siechnicach, a zakończyliśmy na ul. Odrzańskiej w Łanach. Nad tą ulicą zbudowaliśmy 14-metrowy wiadukt drogowy. Na całym realizowanym odcinku drogi wykonaliśmy 15 przejść dla zwierząt.
Kontrakt objął również przebudowę starej i budowę nowej infrastruktury technicznej (wodociągu, gazociągu, kanalizacji deszczowej, sanitarnej, sieci elektroenergetycznej i teletechnicznej). Wzdłuż całej trasy Skanska zbudowała ciągi piesze i ścieżki rowerowe, zainstalowała oświetlenie, a na terenach zabudowanych ponad 3000 m kw. ekranów akustycznych.
- W trakcie realizacji wykonaliśmy ponad 851 tys. m sześc. nasypów pod jezdnię oraz położyliśmy 45 tys. m kw. nawierzchni asfaltowej – dodaje Jacek Pysz.
Posadziliśmy las
W ramach kompensat przyrodniczych Skanska posadziła 32 ha lasów.
– Odbudowaliśmy staw, o powierzchni 2500 m kw. i przenieśmy do niego całą faunę i florę – wyjaśnia Jacek Pysz. - W trakcie inwestycji naszym zadaniem było koszenie 120 ha łąk na terenie pomiędzy korytem rzeki Oławy, planowaną trasą drogi a południowym wałem polderu Oława.
Wartość projektu, zrealizowanego przez Skanska na zlecenie Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, wyniosła ponad 185 mln zł netto.
Skanska realizuje obecnie dla samorządu województwa dolnośląskiego most graniczny pomiędzy polską Sieniawką a niemieckim Zittau. Będzie to fragment drogi transgranicznej od Zittau do Hradec, budowanej wspólnie przez Dolny Śląsk, Saksonię i Liberecky Kraj. W Brzegu Dolnym Skanska buduje, wyczekiwany od 20 lat, most przez Odrę, który połączy powiaty wołowski i średzki.