Głównym założeniem inwestycji jest przystosowanie stopnia Chrościce do III klasy drogi wodnej. Inwestycja zwiększy przepustowość tej odrzańskiej drogi regionalnej, a jednocześnie poprawi niezawodność urządzeń śluzowych.
W ramach kontraktu w miejsce starego jazu iglicowego zostanie wybudowany nowy jaz klapowy o świetle 3 x 32 m i wysokości piętrzenia na progu 2,4 m, wyposażony w stalową kładkę dla pieszych i nowoczesną sterownię. Przeprowadzony zostanie również remont i modernizacja istniejącej śluzy o wymiarach 9,6 x 180 m.
W ramach kontraktu, bezpośrednio w korycie rzeki, zbudujemy nowoczesny, trzyprzęsłowy jaz – mówi Bogdan Wójcik, Menedżer Projektu, Skanska. – Będzie to trudne technologicznie i logistycznie zadanie, ponieważ na sposób i możliwość jego realizacji bezpośredni wpływ będzie miał stan wód. Wykonamy również modernizację śluzy żeglugowej obejmującą przebudowę głów i ściany lewej, remont ściany prawej i kanałów obiegowych, z jednoczesną wymianą wyposażenia technologicznego. Przebudujemy także tamę rozdzielczą na stanowisku górnym i dolnym. Inwestycja obejmuje też wykonanie wszystkich obiektów towarzyszących: dróg dojazdowych z placami manewrowymi, przystani na obu brzegach, nabrzeża przeładunkowego, obiektów energetycznych i teletechnicznych, a także zagospodarowanie zieleni. Prace zrealizujemy w ciągu 42 miesięcy.
Śluzy i stopnie wodne
Realizujemy prace z zakresu budowy śluz i kanałów żeglownych, jazów i stopni wodnych. Najwięcej naszych projektów związanych jest z Wisłą. Budowa śluz i kanałów żeglownych, jazów i stopni wodnych umożliwia podniesienie poziomu wody w rzekach i potokach i w konsekwencji żeglowanie po nich i wykorzystywanie do celów energetycznych. Najwięcej naszych projektów związanych jest z Wisłą. Do tej pory wybudowaliśmy na niej stopnie wodne Dwory, Smolice i Dąbie. Takie same budowle powstały w Przewozie i Łączanach. Zrealizowaliśmy również kanał Łączany – Skawina. Jednym z naszych najciekawszych projektów z tego zakresu budownictwa był remont zabytkowej XIX-wiecznej luzy w Kędzierzynie-Koźlu na Starej Odrze. Prace miały na celu zachowanie tego interesującego zabytku polskiej hydrotechniki o konstrukcji kamienno – drewniano – ceglano – betonowej.
Na Opolszczyźnie
Przeprowadziliśmy modernizację obwałowań i linii brzegowej Odry w ramach projektu zabezpieczenia przeciwpowodziowego Kędzierzyna-Koźla. Realizacja kozielskiego hydrowęzła Odry była jednym z najważniejszych elementów programu Odra 2006, którego celem było usunięcie szkód po powodzi z 1997 r. i zapobieżenie podobnym kataklizmom w przyszłości. Wykonaliśmy także zabezpieczenie przeciwpowodziowe Młynówki w Opolu. Zrealizowana przez nas inwestycja zapewniła kompleksową ochronę Opola przed powodzią.
W tym roku zakończyliśmy budowę zbiornika retencyjnego Kluczbork na rzece Stobrawie. Natomiast obecnie na terenie województwa opolskiego prowadzimy kilka projektów z zakresu budownictwa hydroinzynieryjnego. Są to: remont kamiennej części zapory suchego zbiornika Jarnołtówek, zabudowa ubytków oraz remont ubezpieczeń skarpowych zapory ziemnej w Otmuchowie, budowa kanalizacji sanitarnej w gminie Prószków, także kompleksowa poprawa ochrony przeciwpowodziowej Lewina Brzeskiego.