W Polsce Skanska prowadzi działalność jako generalny wykonawca obiektów kubaturowych, drogowych, mostowych, hydroinżynieryjnych czy kolejowych, a także jako deweloper powierzchni biurowych oraz mieszkań i apartamentów.
Skanska RD funkcjonująca w ramach Grupy Skanska jest spółką deweloperską, realizującą na polskim rynku projekty mieszkaniowe od 2011 r. Skanska RD czerpie z ponad 130-letniej historii Grupy Skanska i ponad 100-letniego doświadczenia w budowie domów i osiedli w takich krajach jak Wielka Brytania, Szwecja, Norwegia, Finlandia i Czechy.
Skanska RD zgodnie ze swoją filozofią działania stawia na budownictwo zrównoważone. Szczególną wagę przykłada do projektowania budynków mieszkalnych bez barier architektonicznych dla osób o różnym stopniu mobilności i w różnym wieku. Dba o zapewnienie równowagi pomiędzy budynkami a strefami zielonymi, a także o przemyślane projektowanie przestrzeni wspólnych dla mieszkańców.
Skanska RD oferuje sprzedaż mieszkań przede wszystkim w Warszawie i w Krakowie.
Skanska RD uiszcza podatki, składki na ubezpieczenie społeczne i inne świadczenia publicznoprawne zgodnie z obowiązującymi przepisami, czyli w wymaganym terminie oraz wysokości. Dzięki nieustannemu monitorowaniu otoczenia prawnego oraz praktyki organów podatkowych, Skanska RD wypełnia podatkowe rozliczenia zgodnie z przepisami prawa.
Spółka ma także na uwadze, że uiszczane należności publicznoprawne odgrywają ważną rolę w rozwoju gospodarczym i społecznym.
- Procesy oraz procedury dotyczące zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniające ich prawidłowe wykonanie
Zapewnienie prawidłowej realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego odbywa się zgodnie z podziałem funkcji w ramach odpowiednich zespołów Spółki przez pracowników posiadających właściwe kwalifikacje i kompetencje, z zastosowaniem regulacji etycznych obowiązujących w Spółce. Działania Spółki są podejmowane w celu eliminacji nieprawidłowości w wywiązywaniu się z realizacji obowiązków podatkowych zarówno w charakterze podatnika jak i płatnika. Cel ten zapewniają w Spółce procedury oraz wytyczne, które można podzielić na następujące kategorie:
- procedury kompetencyjne
Procedury te dzielą odpowiedzialność co do procesu dokumentowania sprzedaży towarów i usług oraz ich zakupu pomiędzy jednostki biznesowe, raportowe oraz księgowe. Osoby odpowiedzialne za sprawy finansowe Spółki (członkowie zarządu) wykonują jedynie nadzór nad procesem, nie wykonują go bezpośrednio.
- procedura w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych
Procedura została ustanowiona w Skanska RD w wykonaniu obowiązku wynikającego z art. 86l i Rozdziału 11a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa[1]. Procedura stanowi wewnętrzną procedurę, o której mowa w art. 86l ust. 1 Ustawy.
- Instrukcje i wytyczne dotyczące wycinkowych obszarów podatkowych związane z podatkiem u źródła, cenami transferowymi, podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz podatkiem od towarów i usług.
Instrukcje i wytyczne mają na celu zapewnienie prawidłowego wypełniania obowiązków związanych ze składaniem deklaracji podatkowych w związku z tym podlegają nieustannym modyfikacjom, wynikającym ze zmieniającego się otoczenia prawnego oraz biznesowego. Wytyczne dotyczące wypełniania obowiązków podatkowych są także przekazywane pracownikom w związku organizowaniem w Spółce szkoleń w zakresie podatków, mających na celu pogłębienie wiedzy, stosownie do wykonywanych przez nich zadań.
- Dobrowolne formy współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej, w tym informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego
W roku podatkowym 2020 Spółka nie podejmowała dobrowolnych form współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej, o której mowa w art. 20s § 1 Ustawy, polegającej na zawarciu umowy o współdziałanie w zakresie podatków.
W tym okresie Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego jako Uczestnik, otrzymując odpowiedź od Krajowej Informacji Skarbowej:
- interpretacja indywidualna 0114-KDIP4-3.4012.109.2020.1.EK z 9 dnia kwietnia 2020 r.
Interpretacja dotyczyła podatku od towarów i usług w zakresie braku wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w związku z uczestnictwem w strukturze cash-poolingu oraz braku uwzględniania we współczynniku proporcji sprzedaży, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, otrzymywanych w ramach Struktury odsetek.
- informacje odnośnie do realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej, z podziałem na podatki, których dotyczą
Spółka jest polskim rezydentem podatkowym w związku z tym ciąży na niej nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych z którego rozliczyła się w terminie przewidzianym przez przepisy prawa.
Spółka była także płatnikiem podatku u źródła, od wynagrodzeń objętych obowiązkiem jego poboru, gdy nie zachodziły przesłanki zwolnienia z jego poboru.
Spółka jest także czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Spółka jako pracodawca, jest także płatnikiem w związku z wypłacanymi na rzecz pracowników wynagrodzeniami.
Spółka jest także podatnikiem podatku od nieruchomości, który deklaruje i rozlicza się w ustawowym terminie.
Obowiązki spółki jako podatnika i płatnika zostały wykazane w następujących deklaracjach, zeznaniach oraz informacjach podatkowych:
JPK_V7M, VAT-UE, VAT-UEK, CIT-8, CIT-10Z, CIT-ST, IFT-2R, ORD-U, DN-1, PIT-4R, PIT-11, TPR-C.
Spółka została uwzględniona w informacji MDR – 1 wśród innych uczestników i jednocześnie zwolniona z obowiązku raportowania we własnym imieniu na podstawie art. 86e § 1 Ustawy, w związku z uczestniczeniem w strukturze cash poolingu, w której w oparciu o wstępną kalkulację płatności odsetek do Skanska Financial Services AB, powzięto informację, że wartość tych płatności może przekroczyć w 2020 r. kwotę 25 mln zł. Zgłoszone uzgodnienie nie dotyczy konkretnego podatku, jego podstawą jest wypełnienie dyspozycji przepisu artykułu 86a § 1 punkt 1 litera c) Ustawy, dotyczącego innych szczególnych cech rozpoznawczych, polegającego na wypłacie wynagrodzenia powyżej 25 mln zł.
Uzgodnieniu został nadany NSP MDR0599124/21.
- Informacje o planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT
Spółka w roku podatkowym 2020 nie podejmowała ani nie planowała działań restrukturyzacyjnych, w tym takich, które mogły mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych Spółki lub podmiotów powiązanych.
- Transakcje z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczpospolitej Polskiej
Spółka jest deweloperem mieszkaniowym nabywającym usługi budowalne od podmiotu powiązanego, których łączna wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
Transakcja ta polega na nabyciu usługi, w ramach której realizowane są prace przygotowawcze, budowlane, wykończeniowe oraz uzupełniające. Szczegóły transakcji objęte są tajemnicą handlową.
- Informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencje podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej
W roku podatkowym 2020 Spółka nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.
[1] Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm. - dalej zwana “Ustawa”.